DANIEL NÁDAS
*1982
FORMA DÍLA
Při procesu tvoření je od začátku do konce použita
výhradně fotochemická cesta, bez zásahu digitálního zpracování.
Důraz je kladen na skutečnou, hmatatelnou formu díla. Forma mnou vytvořených fotografí je inspirována z odvětví ušlechtilých tisků zejména platinotypie, olejotisku a bromoleje.
UMĚLECKÉ PROHLÁŠENÍ K SOUBORU STROMY
Tento fotografický styl se vyskytuje zejména u digitální tvorby, kdy je pořízeno více snímků a následně je použit jeden náhodný, vyhovující záběr. V mém způsobu tvorby jde o cílenou ruční manipulaci v pozitivním procesu zpracování jednoho konkrétního záběru. Jde tedy spíše o inspiraci tímto stylem s jeho zdánlivou zaměnitelností.
Tento styl jsem vybral ze dvou důvodů. Prvním je samotná redukce rušivých elementů z vybraného záběru a možnost koncentrace na samotné objekty zájmu. Druhým důvodem je jistá benevolence technického provedení.
Při zamyšlení se nad podstatou samotné fotografie, se mi nabízí
tato filozofická definice vzniku snímku zachycujícího přítomný okamžik:
obraz prostoru vzniká v principu tak, že se soustředím na světlo,
směřuji jeho paprsek skrze tzv. čočku, jenž srovná světelné vlny,
aby je učinila soustředěnějšími. Prostor okolo světelného paprsku se oddělí od druhého světla, jenž není tímto způsobem soustředěné.
Uzavřít světlo, fyzicky jej exponovat a přenést na světlocitlivý materiál
v odděleném prostoru ho pomáhá soustředit a zachovat jeho sílu.
Moje filozofie tvorby je dát člověku jednoduchý podnět k zamyšlení, zasnění nebo navození určité nálady, naklonění se ke specifickému duševnímu stavu, který je základem prožitku vnímání okolí. Při návrhu mých děl se nesnažím pobuřovat nebo vyvolávat rozpolcené pocity.
Můj cíl je mít příjemný pocit znovuprožití základních emocí člověka.